måndag 10 februari 2014

Fröknäcke med mandelmjöl :)

Bakat dessa idag efter en väns recept. Bytte ut majsmjölet i hennes recept mot mandelmjöl. Resultatet blev dessa spröda, goda och fina fröknäcke / kex.


Recept:
2 dl mandelmjöl
1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
0,5 dl linfrö
0,5 dl rapsolja
2 dl kokhett vatten
Flingsalt, både lite i smeten och lite att strö över. 

Blanda alla torra ingredienser, häll sen över oljan och det kokheta vattnet och rör om noga. Häll smeten på oljad plåt eller bakplåtspapper. Jag tog ett bakplåtspapper över och tryckte med händerna ut smeten så tunnt som möjligt. Strö över flingsalt och grädda fröknäcket i ugnen i 150 grader ca 1 timme. 




Ha en fin måndagskväll.

Kram Veronica

<3



7 kommentarer:

  1. Ja de är jättegoda, men jag gör på majsmjöl. Mor.

    SvaraRadera
  2. Ser goda ut! Kanske man skulle testa endera dagen! :-)

    SvaraRadera
  3. brukar använda majsmjöl eller grovt rågmjöl och ville testa mandelmjöl (dyrt) - det blev till en grötkonsistens,fick dra på rågmjölet för att rädda situationen

    SvaraRadera
  4. Ser gott ut så ska köpa hem så ska jag testa

    SvaraRadera
  5. Blev inte bra med mandelmjöl. Fick slänga hela satsen då de blev alldeles för spröda och smulades sönder i små små delar.

    SvaraRadera
  6. Min smet blev alldeles för lös, läste också kommentar att det smulade sönder så jag tog i ca 4 msk pofiber. Blev helt underbart gott och perfekt i konsistens, så tack för nytt favoritrecept med billiga ingredienser

    SvaraRadera

Vore trevligt om du skrev en kommentar innan du lämnar sidan. Kram.